Minimera inte värdet på det finaste vi har.

Jag gick med i SSU för att jag ville förändra, skapa något och engagera mig politiskt med andra ungdomar. Min tid i SSU har visat många sidor. Dels så har det varit något av det bästa jag gjort, jag har lärt mig oerhört mycket och utvecklats både politiskt och som person. Det har gett mig möjligheten att lära känna fantastiska människor. Det har förändrat mitt liv på många sätt.

Men det finns också en annan sida. Den sida jag hatar och aldrig kommer kunna tolerera. Det är det ständiga skitsnacket bakom folks ryggar och viljan att få makt till varje pris. Makt korrumperar säger man, inom SSU stämmer detta alldeles för väl. Känslan av att människor inte är de du trodde återkommer ständigt. Det händer saker i spelet bakom gallerierna som inte hör hemma inom politiken och framförallt inte i ett ungdomsförbund. Det svåra är balansen mellan att hålla på med något som du älskar och samtidigt vara medveten om den fula baksidan.

Är det värt att stanna? Ska man kanske till och med gå med och spela spelet? Eller passivt titta på? Kanske ska man försöka förändra rådande strukturer och normer? Men hur gör man det när allt för många verkar vara villiga att acceptera det som pågår, “för det har alltid varit så”?

Frågorna är många och svaren är inte lätta. Detta är på något sätt en evig kamp man får föra inom sig själv. Jag hoppas allt fler väljer att försöka bryta de strukturer som finns, som faktiskt förstör och minimerar värdet på det som är ett av de finaste sakerna man kan göra i sitt liv. Engagera sig politiskt.

Ibland tvivlar jag på mitt eget engagemang. Eller inte på själva engagemanget i sig, men om jag orkar med dessa ständiga kamper som pågår. Alltid kommer jag tillbaka till samma fråga och samma svar. Är det värt det? Mitt svar är, så länge jag kan hjälpa till och göra något bättre för en enda människa så är det värt det. Så länge människor världen över dagligen kämpar för sin frihet så är det min skyldighet att göra det jag kan för att göra världen till ett bättre ställe.

Frågan som då kvarstår är väl om ett politiskt ungdomsförbund är det rätta forumet och om alla omständigheter kring det är värt det?

Leave a Reply

