Drömmen som gick i uppfyllelse

Jag hade en dröm. Den drömmen innefattade att få besöka de västsahariska flyktinglägren i Tindouf. Konflikten mellan Västsahara-Marocko var en av de första internationella frågorna jag kom i kontakt med som ny medlem i SSU. Detta var en konflikt jag inte alls hade någon koll på. Jag visste inte ens att det fanns ett land vid namn Västsahara, än mindre att det var Afrikas sista koloni och ockuperat av Marocko. Men jag var inte ensam om att inte känna till västsahariernas öde. Idag är det fortfarande en förkrossande majoritet som inte har en susning vad denna fråga handlar om.

Trots min tidigare okunskap kring  västsahariernas kamp för frihet mot en ockupationsmakt så fångade denna kamp mitt hjärta direkt. Ända sedan den där dagen på min första SSU-kurs har mitt engagemang för Västsahara växt sig starkare och även drömmen om att få besöka flyktinglägren och med egna ögon se hur det ser ut och vilken verklighet som är västsahariernas varje dag. När jag för nån månad sedan eller två fick det där telefonsamtalet med en förfrågan att få åka ner till flyktinglägren i Tindouf så var det verkligen en dröm som blev verklighet.

Resan var en helt otrolig upplevelse. Något som få får möjlighet att uppleva under en hel livstid. Det var en berikande resa på så många sätt. Främst kommer jag komma ihåg alla de där vardagliga stunderna vi fick uppleva tillsammans med alla västsaharier. Allt ifrån att gå upp varje morgon och äta frukost till att åka jeep genom öknen eller med förtrollning se på när det förbereddes västsahariskt te.

De där små stunderna, alla möten och samtal med västsaharierna om både allvarliga saker som deras situation och hur trötta de är på att leva i ovisshet kring sitt egna öde till lättsamma saker såsom vilket fotbollslag man hejar på eller vad som var det bästa med att plugga på universitetet. Det är sådant som är på riktigt och det är dessa minnen som förgyller vår resa och som gör den så fantastisk. För du kan aldrig läsa dig till en människas livshistoria genom en nyhetstidning, du måste vara på plats och möta den här personen. Det förtroendet är bland det största som finns och jag är glad att få ha upplevt det.
För mig har en dröm gått i uppfyllelse. Min nästa dröm? Det är drömmen om ett fritt och självständigt Västsahara. Resan ner till Tindouf var bara en liten del i det Västsaharaprojekt som SSU nu återupplivar med full kraft. Det är nu på hemmaplan som det riktiga arbetet börjar.

iSahara Libre!

Leave a Reply

