19 november – Västsahararesan

Kommer publicera den dagbok jag skrev manuellt på plats i Tindof. Dels för att ni ska få veta vad vi gjorde men oxå för att ni ska få en känsla hur allt kändes och lite av mina egna tankar & reflektioner kring vår vistelse i flyktinglägren.

19 NOVEMBER 2011
Efter drygt 5 timmars sömn var det 03.15 dags att gå upp för att förbereda sig för dagens resa. 04.15 var allt inpackat och klart för att bege sig mot Nils Ericsson terminalen. Äntligen på väg!
En flygbuss senare och jag befann mig på Landvetter där Mohamed Hama Ali redan väntade. Vi hade god tid att checka in osv, vilket kändes ganska skönt! Hatar att stressa.

När vi kom ombord på planet var jag lite orolig att jag skulle drabbas av mycket lock och massa annat jobbigt under flygresan, det har blivit en jobbig vana nämligen som jag haft ända sen Turkietresan i somras. Fick det bara typ 10  minuter när vi var mitt uppe i luften, skönt det även om det är fett jobbigt med intensiv huvudvärk. Men jag skall inte klaga, jag var ju på väg mot en drömdestination.

Vi var framme i Paris ca 9.20 och hade många timmar innan vårt plan till Alger avgick. Jag och Mohamed mötte upp resterande delegation som flugit från Stockholm. Natasa Mirosavic som är projektledare för Västsaharanätverket i SSU tillsammans med Mohamed, Sara Karlsson som är riksdagsledamot för Socialdemokraterna och Magnus Åsblad som är journalist på Dagens Arena.

Vid 15.15 var det dags att boarda planet mot Algeriet. Dagen har spenderats på Charles de Gaulle, stört stor flygplats!, där vi har fördrivit tid genom att fika, sova, lära känna varandra, läsa. Känslan att snart vara i flyktinglägren är helt surrealistisk. Det kommer bli en sådan häftig upplevelse. Kameran är laddad, nu kör vi!

Bilder på plats i Algeriet

Leave a Reply

