TILLBAKA TILL VERKLIGHETEN

Då var man hemma igen. Det är en mycket märklig känsla att lämna ett +35-gradigt  Zanzibar för ett -8-gradigt Göteborg. Kontrasten kunde liksom inte bli större, inte bara i temperatur utan även i livsstil. Samtidigt som det finns oerhört mycket jag gillar med livet här hemma så kommer jag sakna det där hakuna-matata livet (inga problem, det löser sig) som man lever på Zanzibar. Det är verkligen inget liv på rosor befolkningen på Zanzibar lever (till skillnad från turisterna) men det finns ett helt annat lugn och harmoni i vardagslivet än vad det finns här hemma i Sverige. Bara en sån sak som att inte vara ständigt uppkopplad med omvärlden genom mobil och internet gör stor skillnad. Det här med internet är verkligen både en välsignelse och förbannelse. Precis som i många andra kulturer är människorna på Zanzibar oerhört gästvänliga och trevliga och ett samtal med en människa därnere kan lära en mer än vad en föreläsning eller faktabok någonsin skulle  kunna lyckas med.

Jag har blivit så oerhört berikad från resan och alla möten med människor jag träffat därnere. Och även om det känns vemodigt att inte längre vara kvar på Zanzibar så är jag så tacksam för att ha fått uppleva allt som jag fått göra under min vistelse där. Resor och möten med människor från världens hörn är den bästa kunskapen man kan få!

Men det var då och nu är nu. Dags att komma tillbaka till verkligheten. Vi lämnade hotellet vid 15.00 igår eftermiddag och 18.30 lyfte planet från Zanzibar mot Nairobi. 22.55 påbörjades en 8-timmars resa mot Amsterdam och vid 9.00 landade vi på svensk mark. I skrivande stund kan jag fortfarande känna tröttheten från resan samtidigt som det finns så mycket jag vill skriva om allt som hänt. Idag hade det varit skönt med en vilodag men har en hel del att fixa innan jag imorgon går till skolan igen för första gången på vad som känns för evigt. Måste skriva klart artikeln till Ny Tid, plugga, skriva ner alla minnesanteckningar från resan m.m.

Det blir alltså en kick-start tillbaka till vardagen!

One thought on “TILLBAKA TILL VERKLIGHETEN

Leave a Reply

