THE START OF SOMETHING NEW

Det var ett tag sedan jag uppdaterade kring mitt vardagliga liv. Har hunnit landa lite sedan resan. Saknar dock värmen, det vänliga folket och det turkosa vattnet! Dagen efter jag kom hem var jag på anställningsintervju hos Liseberg. Spännande minst sagt! Fin känsla att hoppa på fel buss, inte veta exakt vart du ska och sedan mötas av kostymklädda rekryterare. Men jag tror faktiskt det gick bra! Det kändes bra.

Igår gjorde jag även första dagen på mitt nya jobb. Arbetar nu på Kajskjul 8 med servering. Schysst helgjobb och det var riktigt roligt, om än lite slitsamt! Gillar dock när det är mycket att göra, tiden går så snabbt då till skillnad från att vara telefonförsäljare…

Idag har varit en helt fantastisk dag med SSU Göteborg. Jag och Elvira fixade ihop en grym förberedelsedag inför DÅK:en i mars. Vi körde på ett lite annorlunda upplägg med endast en föreläsare som istället fick mer tid på sig att verkligen ge deltagarna möjligheter till diskussion, reflektion och praktiska övningar. Ofta brukar vi i SSU vilja klämma in så många föreläsare som möjligt på så kort tid som möjligt. Svårt att få det konkret och givande då, ofta brukar teorin och kunskapen hamna i anteckningsblocket…

Vi hade bjudit in dramapedagogen Lina Afvander och började dagen med ett retorikpass. Sjukt nyttigt och mycket praktisk kunskap! Det är något vi behöver arbeta mer med inom SSU. Kunskap handlar inte bara om teori och politisk sakpolitik utan även om hur man på bästa fram ska få fram den politik man vill föra. Det gör man genom en bra organisation med bra ledarskap och kommunikation som faktiskt når ut.

Efter lunch var det dags för ledarskapspass. Oerhört intressanta perspektiv. Många bra saker togs upp! Vi pratade om konflikträdslan som ofta finns och vikten av att våga ta konflikterna på ett ärligt och öppet sätt.

Vi äger problemen gemensamt och vi hittar lösningarna gemensamt.

Vi pratade härskartekniker och svårigheterna att komma till bukt med dem. Vad ledarskap och en bra ledare egentligen är lyftes också fram.
Ledarskap är inte något man är utan något man gör var ett spännande perspektiv som kom fram.

Sedan pratade vi om DÅK och mötesformalia. Vad är en DÅK och varför har man en? Man kan säga såhär: mötesformalia är ofta ganska ospännande men den som kan formalia äger också mötet och besitter således makten över mötet och de beslut som tas. Det är helt enkelt ett sätt att befästa sin makt om man inte är uppmärksam mot dem som utnyttjar andras “okunskap”.

Tack alla ni som deltog för att ni skapade en sån härlig stämning och bidrog med massa intressanta idéer, förslag, tankar och funderingar! Jag hoppas ni hade en lika inspirerande, rolig och givande dag som jag!

Leave a Reply

