Soppkök Göteborg

Engagemang. Finns det något finare än det?
I söndags startade Soppkök Göteborg igång. Det är ett initiativ av privatpersoner vars syfte är att uppmärksamma hemlösheten i Sverige. Det finns alltså inga partipolitiska agendor bakom  utan bara målet att kunna engagera vem som helst.
Mottot som följde var: Ingen kan göra allt men alla kan göra något.

Hur kom då idéen till? Jo, jag hade en kväll för ca en månad sedan följt twitterflödet där en hashtagg #soppköksthlm dök upp hela tiden. Nyfiken som man är tog jag reda på detta och det visade sig vara ett fantastiskt initiativ för att uppmärksamma den utbredda hemlösheten i Stockholm. Det fick ett himla stort genomslag och gjorde mig riktigt inspirerad och motiverad till att anordna något liknande i GBG. Jag har alltid lockats av tanken kring att anordna saker som människor kan engagera sig i, utan att binda upp sig till något. Partipolitik tenderar till att kräva en del av dig och dessutom är vägen till inflytande och möjlighet att påverka ibland både lång och snårig. Jag vill att människor ska kunna engagera sig på ett spontant, otvingat och icke-krävande sätt!


Det slutade med att jag kontaktade Frida. Jag visste att hon skulle nappa på idéen. Skulle gissa att tillsammans skulle vi skapa världens mest produktiva team. Men vi mobiliserade snabbt och lyckades få genomslag. Helt fantastiskt. Väldigt kul att båda GP, TV4 och SR uppmärksammade oss.

Många anser att Soppkök Göteborg är välgörenhet. Jag vet inte om jag riktigt håller med. För även om det är ett partipolitiskt obundet initiativ så finns det ändå en tydlig politisk agenda: Vi vill att politikerna uppmärksammar det problem som hemlösheten är. Vi vill att de går till botten med de stora, komplexa problem som ligger bakom den ökade hemlösheten. Det handlar om arbetslösheten, det handlar om bostadsbrist, det handlar om möjlighet till utbildning. Det handlar om ett samhällsproblem där vi bär det yttersta ansvaret.

Lösningen är inte soppa men #soppkökgbg är ett medel i strävan att faktiskt lyckas uppmärksamma och senare utrota hemlösheten. Vi vill inte att folk engagerar sig i Soppkök Göteborg för att döva sitt dåliga samvete eller skänker pengar bara för att de kan. Vi ser hellre att människor bidrar med sin tid, omtanke och kanske nyttiga kontakter de har. Vi vill att människor engagerar sig för att de känner att detta är fel, detta måste uppmärksammas och detta måste förändras. Medömkan gör inte de hemlösa mindre hemlösa.

2 thoughts on “Soppkök Göteborg

  1. Hej!
    Mitt namn är Michelle och jag gör ett projektarbete om hemlösheten i göteborg. Jag läste om soppkök göteborg i tidningen och hittade nu din blogg, och tänkte fråga om det finns möjlighet att jag skulle få ställa några frågor till dig angående det?🙂
    Du får jättegärna svara mig på min e-mail om du har tid och möjlighet.
    Mvh Michelle

  2. Hej!
    Jag håller på och försöker starta ett soppkök för hemlösa i mitt hemland, jag är sjutton år och försöker få igång detta. Nu läste jag att det fanns ett soppkök i Göteborg via din blogg, men tror du man skulle kunna få komma ner en dag och hjälpa till/höra hur det fungerar? Du kan svara till min mail om du är intresserad. Det vore jätte snällt om du ville hjälpa mig och svara på lite frågor!🙂

Leave a Reply

