EN Ö I HAVET

Idag började rättegången mot Breivik. Det kommer innebära en av de tuffaste tiderna som det norska samhället någonsin kommer gå igenom i modern tid. Mina tankar går till alla vänner i AUF. Till alla de som överlevde och till de anhöriga till de som inte gjorde det. Även om Norge är vårt grannland så är det på många sätt långt bort. Även om det värker i hjärtat varje gång jag tänker på Tore och alla andra fantastiska AUF:are så kommer jag aldrig kunna förstå hur mina norska vänner känner. Jag kommer aldrig förstå vad de genomlevde den där sommardagen den 22 juli 2011.

Jag hade en vän som jag kände bland de som inte överlevde. Det var Tore Eikeland. När jag träffade Tore slogs jag av vilken fantastisk människa han var. Det säger jag inte för att det är sånt man bör säga i sådana här situationer. Det säger jag för att jag också känner smärta och sorg över att jag aldrig fick chansen att lära känna Tore bättre. Jag hann i princip bara lära känna AUF:aren Tore, inte människan Tore. Och för det är jag ledsen. De gånger jag går in på Tores profil på facebook hugger det till lite extra i hjärtat. Det känns overkligt. Tore borde fortfarande finnas bland oss. Men det jag känner är ingenting mot vad de som kände Tore bäst känner. Mina tankar är hos er också. Jag träffade några av er i höstas under valrörelsen i Bergen. Jag slås fortfarande av ert bemötande och den energin och framtidstron ni hade, trots att ni precis genomgått något av det mörkaste som finns.

Ni gav oss möjligheten till en av fantastiskt tid hos er i Norge, även om det skedde under den värsta tiden i ert samhälles historia. Det är stort. Och för det vill jag tacka er. Tack.

Leave a Reply

