Medverkan i SVT Debatt ikväll!

Ikväll deltar jag tillsammans med Lovisa i SVT Debatt angående Breivik-rättegången. Det ska bli intressant samtidigt som jag ofta tycker Debatt brukar likna mer en hönsgård än ett vettigt debatt forum. Men jag kände ändå att det är viktigt att medverka. För det är genom att hålla debatten uppe som jag vill hedra mina vänner i AUF.

Kvällens diskussion kommer i alla fall att handla om medias bevakning av rättegången. Har det varit rätt eller fel att sända från den? Har Breivik fått för mycket utrymme? Personligen tycker jag det är en svår avvägning. Men min slutsats är nog ändå att jag tycker media och det norska samhället hanterat situationen så bra som det gått med tanke på omständigheterna. Man ska komma ihåg att en rättegång av detta slag är helt historiskt och något som aldrig genomförts i Norge. Jag tycker det är bra att man utav respekt för de anhöriga och överlevande från Utöya valt att inte tillåta sändning av vissa redogörelser och av Breviks egna utsaga utan endast låta media referera samtidigt som det är viktigt både för en öppen och demokratisk rättstat att rättegången är offentligt men också för att vi faktiskt ska få en chans att försöka förstå varför Breivik agerat som han gjort. För nu när det blir hans ord, svart på vitt, kan vi gå vidare. Det är viktigt för alla som berörs av det som hände 22 juli 2011 att få ett avslut. Sorgen över det som hänt kommer aldrig att försvinna men alla drabbade förtjänar en chans att gå vidare i livet och blicka framåt.

Leave a Reply

