MAGISKT MEN TRAGISKT.

Äntligen. Efter 12 års slit tog jag igår studenten! Kan knappt fatta det. Hela gårdagen kändes så surrealistisk. Från att jag var på väg till champagnefrukosten hos Theo kl 06.00 till att vi samlades i klassrummet, skrev i mössorna, fick våra betyg och avtackade Eva till den förväntansfulla stämningen innan utspringet, flakfärden och mottagningen hemma. Det var nog först på kvällen, när vi 03.00 dansade till sista låten och skulle ställa oss i kön till garderoben som jag började fatta att detta var slutet.
Inte bara 3 år på Polhem är över utan också en del av ens liv.

Gymnasietiden är en väldigt speciell period av ens liv och jag tror faktiskt inte att jag kmr få uppleva ngt som det här igen. Det känns jävligt vemodigt. Jag inser att många av de underbara människor jag lärt känna dessa åren kommer jag kanske aldrig träffa mer igen. Det låter ju dystopiskt men jag tror att det är svårt att upprätthålla kontakten med vänner man träffat på den speciella mötesplats som skolan faktiskt är. Men jag hoppas innerligt att jag kmr få återse de flesta igen.

Men dagen var ju inte bara vemodig utan också helt fantastisk. Euforisk är nog det bästa ord som kan beskriva min dag. Jag har nog aldrig varit så lycklig i hela mitt liv. Som jag längtat, som jag drömt, som jag försökt föreställa mig studentdagen. Jag blev inte besviken. Jag gick upp 04.40 på torsdagen och kom hem 06.00 på fredagen, ändå var jag ALDRIG trött (okej, kanske typ 05.00 på fredag morgon) utan hela tiden kände jag hur energin flödade och jag ville aldrig att det skulle ta slut. Även om jag försöker beskriva hur studenten kändes så inser jag att ord aldrig kommer kunna förklara hur det faktiskt var. Det var obeskrivligt på så många sätt.

Just nu är det lite tomt och konstigt, samtidigt som jag tittar tillbaka på både gårdagen och dessa 3 år med stolthet, värme och glädje. Jag ser också fram emot vad som väntar i framtiden, dörrarna är öppna och möjligheterna oändliga.
Framtiden är vår. Nu förändrar vi världen.

Leave a Reply

