Ett år sedan Utöya.

Ett år har gått. Så mycket har hänt sedan dess samtidigt som det känns som att det var igår. 22 juli 2011 är för evigt en del av våra liv. De senaste veckorna har tankarna och minnena kring vad som hände på Utöya den där julidagen blivit allt starkare. För efter en intensiv sommar så började man gradvis att koppla bort och distansera sig från händelserna. Aldrig glömma men inte heller ständigt ta in alla nya rapporteringar. Nu när årsdagen närmar sig börjar saker och känslor komma tillbaka.

I torsdags medverkade jag i P4 angående årsdagen. Jag kommer ihåg att många tankar snurrade i huvudet innan sändningen började.  För vad säger man egentligen om det mest fasansfulla som hänt i ens liv? Vad säger man när ord inte är tillräckligt? Jag kände ett enormt ansvar. Ett ansvar gentemot medlemmar i SSU men framförallt mot mina vänner i Norge och AUF. Ett ansvar att göra deras berättelse, sorg och kamp rättvisa. Jag hoppas jag lyckades förmedla något vettigt men samtidigt vet jag att inget kommer vara tillräckligt för att förklara den sorg, saknad och smärta som AUF:arna genomled då och genomlider nu. För även om jag kände folk där, även om jag hade en vän som dog så kommer det aldrig vara i närheten av de känslor AUF:arna känner.

Det går helt enkelt inte att förstå fullt ut. Det enda och det bästa vi kan göra är att alltid vara där, finnas vid varandras sida och lova oss själva att när vårt engagemang börjar svikta så får vi inte ge upp. För våra vänners skull. De som gav sina liv för det de trodde på. Jag har lovat mig själv och Tore att när jag börjar tveka så ska jag tänka på honom och komma ihåg varför det vi båda kämpade för är så viktigt. Det är ett löfte jag aldrig kommer bryta. “Ungdomars engagemang är det finaste vi har.”

22.07.11

Leave a Reply

