Tack Sverige för att jag fått chansen att förverkliga mina drömmar

Ni vet den där fantastiska känslan när inget verkar gå fel och allt bara känns sådär himla bra? Känslan av att du vaknar upp på morgonen och mer förväntansfull på dagen än vad du var igår? Den känslan har jag nu. Åh. Jag tror det kallas lycka.

I måndags började jag universitetet. Kanske tidigare än vad jag förväntat mig men känner ändå att 6 månader iväg från skolbänken har varit precis lagom. Nu är jag tillbaka, mer motiverad än tidigare. Jag är en sån där nörd som tycker att citatet “Kunskap är makt” är ett av de mest sanna någonsin. För så är det verkligen. Jag älskar kunskap, den berikar både samhället och den enskilde individen.

Nu pluggar jag Medie- och Kommunikationsvetenskap på GU. Mina förväntningar har hittills uppnåtts. Det är både roligt, intressant och spännande. Klassen verkar trevlig, av det lilla man hunnit lära känna den. Känns skönt att ta steget in i universitetsvärlden. Finns mycket saker där som lockar, framförallt allt alla de nya människor och lärdomar man kommer få.

Jag älskar Sverige för att landet givit mig möjligheten till högre studier. Det är stort. Det är viktigt. Inte bara för mig som person utan också för vårt samhälle.

Detta är ytterligare en faktor till att jag är helt övertygad om att kunskap måste vara något som kommer alla till del. Vi måste se till så att möjligheterna att förverkliga sig själv och sina drömmar inte bara är ett privilegium för några få utan en rättighet för alla. Därför tror jag på insatser som komvux.
För att både Sverige och dess medborgare förtjänar fler chanser.

Leave a Reply

