The Comeback Kid

large_borgen_588249m1

Kan vi tala om det här? Jo, det faktum att Danmark den senaste tiden gjort sjukligt bra TV. Snacka om The Comeback Kid. Först var det Bron och nu Borgen. Jag har betat av 2 säsonger av denna underbara serie och har nu abstinens. Visst, jag är politiskt intresserad men jag kan tala om för er att det är långt ifrån alla politiska serier som är bra. Men Borgen är fantastisk. Både manuset och skådespelarna. Det är ganska häftigt att man porträtterade den första kvinnliga statsministern ett år innan landet de facto fick sin första kvinnliga statsminister.

Jag är så sjukt imponerad av skådespelarna också. Ofta brukar jag tycka att nordiska filmer/serier blir sådär halvlöjliga och svåra att ta på allvar men Borgen lyckas verkligen fånga allt det där som behövs för att skapa ett rappt, spännande och intressant TV-drama där man också känner att det som händer faktiskt är realistiskt.

Sedan är jag kär i Birgitte Nyborg. Åh. Man vill ju att hon ska vara en riktig person. Relationen mellan maktens korridorer och journalistikens ständiga jakt på nyheter är också fantastiskt bra skildrad.  Så, nu har jag sörjt i två dagar och hoppas hitta en lika outstanding serie innan Borgen kommer tillbaka för sin tredje säsong.

2 thoughts on “The Comeback Kid

Leave a Reply

