Tack Anna Lindh.

anna

Igår var det 10 år sedan Anna Lindh gick bort. Jag var 10 år gammal när det hände. Jag förstod då att något stort och tragiskt hade inträffat. Men det är först nu, många år senare som jag på allvar inser vilken betydelse och inverkan hon hade på sin omgivning. Hon satte avtryck på SSU, i socialdemokratin, i Sverige och i världen.

För mig har hon kommit att bli en stor förebild och inspirationskälla. Anna Lindh förkroppsligar så mycket av vad politik handlar om för mig. Hennes kamp för alla människors lika värde, för den internationella solidariteten och för en hållbar värld måste också i framtiden förbli socialdemokratins främsta drivkrafter.

Det är med stor saknad och sorg jag tänker tillbaka på det som hände 2003. Många frågor om vad som kunde varit. Men framförallt en stark känsla av att det är vår plikt att förvalta och driva Anna Lindhs politiska gärningar vidare.
Tack Anna Lindh, för allt du var och stod för.

Leave a Reply

