Höstläsning

Det verkar aldrig bli nån ordning på det här bloggandet. Men som vanligt är det fullt upp med det mesta i mitt liv. Politik och plugg slukar all min tid. Och jag som skulle ta det lugnare denna hösten. Well, well. Däremot har jag hunnit läsa mycket böcker vilket varit riktigt kul. När jag var yngre läste jag hur mycket som helst, sedan började jag gymnasiet och det hanns liksom aldrig med mellan skola och mitt nyfunna engagemang. Men nu har jag tagit tag i det och det är hur kul som helst. Nedan tänkte jag rekommendera några av mina senaste kap.

ett-partis-fall-och-uppgang-berattelsen-om-de-nya-moderaterna
Om du är intresserad av modern politisk historia är detta en bok för dig. Speciellt om du är fascinerad av politisk kommunikation och Moderaternas smått på makalösa resa från botten till toppen. Mycket av det Pihlblad skriver om vet vi redan men det gör inte boken mindre läsvärd för det.

de-omanskliga
Det här är en bok om politik, om drömmar och om uppoffringar. Om unga människor som lever, andas och drömmer om politik. Det är en berättelse om det fantastiska med politiken men också en om politikens bakgård. Fascinerande tar Nilsson oss igenom några av de mest uppmärksammade fallen under 2000-talet.

svikaren
Som vanligt skriver Wennstam med en kittlande nerv som känns lika mycket skönlitterärt som samhällskritiskt. I denna rafflande bok får vi ett stycke nutidshistoria som väcker frågor kring tolerans och öppenhet. Rättsväsendet i Sverige förblir ett hett samtalsämne och boken tar upp det högst relevanta ämnet homofobi.

Leave a Reply

